
Capital: 
Luxembourg

Neighbouring 

countries:

Germany

Belgium

France

Area: 

2,586 km2

Population: 

511,800 inhabitants, 

including 

221,300 foreigners

Form of government:

constitutional 

monarchy

Grand Duchy of Luxembourg

ABOUT

A country straddling the border of the Latin and Germanic 

worlds; a tiny market of 500,000 inhabitants; a polyglot 

population, over 40% of which consists of relatively recent 

foreign immigrants; an open economy playing host each 

working day to over 155,000 cross-border commuters; all 

the above combined with easy access to the press as well 

as radio and television channels from neighbouring coun-

tries. The media landscape of the Grand Duchy of Luxem-

bourg is unique in more ways than one.

Despite these many challenges, the national media supply 

reveals a true wealth of resources. What for a long time 

has been true for the written press has, since the 1980s, 

also become a reality for radio and television.

This diversity is due, at least in part, to a government policy 

in favour of the media, characterised in particular by the 

granting of subsidies under an aid system for the written 

press. For the audiovisual domain, however, it was not until 

the early 1990s that the monopoly established with radio’s 

first steps in the 1930s collapsed.

the Media

Identité visuelle “Grand-Duché de Luxembourg” Eléments de base _Introduction

Introduction

Le logotype “Grand-Duché de Luxembourg” existe en

trois versions et se distingue principalement par sa

typographie.

La police de caractères “Thesis” est l’unique police 

utilisée pour l’identité “Grand-Duché de Luxembourg”.

Celle-ci allie modernisme et simplicité tout en offrant

une lisibilité optimale et une bonne reconnaissance.

Son utilisation est principalement répandue dans le

domaine institutionnel. Le mot “Luxembourg” est

composé d’un mélange de familles de caractères

“Thesis TheMix” et “Thesis TheSans”.

À part le noir, les couleurs (rouge, blanc, bleu) repré-

sentées dans le logotype symbolisent le Luxembourg.

Finalement, le carré et le point rouge forment des élé-

ments essentiels de l’identité et permettent une

grande variété d’applications (voir exemples d’appli-

cations, pages 21-26).

Tous ces paramètres font du logotype un élément

véhiculant des valeurs qualitatives qui allient à la fois

solidité, efficacité et ouverture, tout en restant simples

et accessibles.

page 03

MAE Guidelines DEF_09.2002  1/21/04  9:43 AM  Page 3

…

33, bd Roosevelt 
L-2450 Luxembourg
Tél. :   (+352) 247-82181
Fax  :   (+352) 47 02 85
edition@sip.etat.lu
www.gouvernement.lu 
www.luxembourg.lu
 



Capital: 
Luxembourg

Neighbouring 

countries:

Germany

Belgium

France

Area: 

2,586 km2

Population: 

511,800 inhabitants, 

including 

221,300 foreigners

Form of government:

constitutional 

monarchy

Grand Duchy of Luxembourg

ABOUT

A country straddling the border of the Latin and Germanic 

worlds; a tiny market of 500,000 inhabitants; a polyglot 

population, over 40% of which consists of relatively recent 

foreign immigrants; an open economy playing host each 

working day to over 155,000 cross-border commuters; all 

the above combined with easy access to the press as well 

as radio and television channels from neighbouring coun-

tries. The media landscape of the Grand Duchy of Luxem-

bourg is unique in more ways than one.

Despite these many challenges, the national media supply 

reveals a true wealth of resources. What for a long time 

has been true for the written press has, since the 1980s, 

also become a reality for radio and television.

This diversity is due, at least in part, to a government policy 

in favour of the media, characterised in particular by the 

granting of subsidies under an aid system for the written 

press. For the audiovisual domain, however, it was not until 

the early 1990s that the monopoly established with radio’s 

first steps in the 1930s collapsed.

the Media

Identité visuelle “Grand-Duché de Luxembourg” Eléments de base _Introduction

Introduction

Le logotype “Grand-Duché de Luxembourg” existe en

trois versions et se distingue principalement par sa

typographie.

La police de caractères “Thesis” est l’unique police 

utilisée pour l’identité “Grand-Duché de Luxembourg”.

Celle-ci allie modernisme et simplicité tout en offrant

une lisibilité optimale et une bonne reconnaissance.

Son utilisation est principalement répandue dans le

domaine institutionnel. Le mot “Luxembourg” est

composé d’un mélange de familles de caractères

“Thesis TheMix” et “Thesis TheSans”.

À part le noir, les couleurs (rouge, blanc, bleu) repré-

sentées dans le logotype symbolisent le Luxembourg.

Finalement, le carré et le point rouge forment des élé-

ments essentiels de l’identité et permettent une

grande variété d’applications (voir exemples d’appli-

cations, pages 21-26).

Tous ces paramètres font du logotype un élément

véhiculant des valeurs qualitatives qui allient à la fois

solidité, efficacité et ouverture, tout en restant simples

et accessibles.

page 03

MAE Guidelines DEF_09.2002  1/21/04  9:43 AM  Page 3

…



About… the Media in Luxembourg

 Information and Press Service of the Luxembourg Government | www.gouvernement.lu | www.luxembourg.lu

|2 About… the Media in Luxembourg

Information and Press Service of the Luxembourg Government | www.gouvernement.lu | www.luxembourg.lu

© SIP/Nicolas Bouvy



About… the Media in Luxembourg

 Information and Press Service of the Luxembourg Government | www.gouvernement.lu | www.luxembourg.lu

About… the Media in Luxembourg

Information and Press Service of the Luxembourg Government | www.gouvernement.lu | www.luxembourg.lu

|3

Luxembourgers are avid readers. More than two thirds regularly read 

one or several newspapers and 57% do so on a daily basis. These figures 

are comparable when it comes to magazines. More than 71% read mag-

azines and 52% do so weekly. Admittedly, the choice of reading material 

is extensive. The country’s main press distribution service, Valora Luxem-

bourg SARL, supplies 6,000 newspapers, magazines and publications of 

all kinds from 23 countries. Over 120 daily newspapers are read in the 

Grand Duchy. Where the traditional press loses its readers, the Internet 

takes over: the digital press is read by 30% of those aged 25 to 34.

The consumption of audiovisual media is just as widespread. On av- 

erage, television is watched for over two and a half hours daily. Radio 

reaches nine out of ten Luxembourg people, with three out of four lis-

tening to it on a daily basis.

The choice is just as wide in television. Since the late 1960s, Luxem-

bourg has been one of the most cabled countries in Europe and the 

average household has access to 40, even 80 with the advent of digital 

television, different channels. On top of this there is the option of adding 

various pay-TV packages. 

The fact remains, however, that when it comes to the written press as 

well as to radio and television, the national media are the most popular.

The media

The daily press

Luxembourg boasts no fewer than five national paid daily news- 

papers, published in the morning and sold primarily via subscription. In 

recent years, these have been joined by a free daily newspaper.

The difference between the various paid titles on offer has less to do 

with each newspaper’s areas of specialisation than – and this is somewhat 

unique – its political or ideological leanings. There is for instance neither 

an economic or financial paper nor a popular daily press or tabloid. One 

of the paid daily newspapers, however, is notable for its choice of lan-

guage: it is published exclusively in French.

In their presentation, the various publications draw their inspiration 

mostly from the major daily newspapers of the neighbouring countries. 

Until recently, the front page was thus systematically reserved for inter-

national headlines, which also occupied the newspaper’s first pages. 

Despite imitating newspapers such as Frankfurter Allgemeine Zeitung or 

Le Monde, Luxembourg’s newspapers qualify on the whole as so-called 

“omnibus” dailies. They indeed address all social categories, providing 

information from international news to national politics, economic affairs 

and sport updates, including news in brief items, reports on local events, 

death notices, wedding and birth announcements.



About… the Media in Luxembourg

 Information and Press Service of the Luxembourg Government | www.gouvernement.lu | www.luxembourg.lu

|4 About… the Media in Luxembourg

Information and Press Service of the Luxembourg Government | www.gouvernement.lu | www.luxembourg.lu

other. Only one remains in circulation in 2012. The year 2007 then saw 

the emergence of a free daily press with first two, then three free dailies 

being distributed every morning.

In 2001, the French-language paid newspaper Le Quotidien re-

placed the Luxembourg edition of the French regional daily newspaper  

Le Républicain lorrain after 40 years in business. One of its adopted fea-

tures remains the extensive treatment of news in brief items. Its Sunday 

edition, a legacy from “Répu” days and the only Sunday newspaper in 

Luxembourg, was discontinued in 2002. With a daily print run of 7,000 

copies, Le Quotidien was read by 6.2% of the population in 2011. Its 

direct competitor, La Voix du Luxembourg, ceased publication in the 

autumn of 2011, a decade after its launch.

Luxembourg publishers for a long time struggled to penetrate the 

market of Luxembourg’s foreign residents, not to mention that of its 

more than 155,000 cross-border commuters. At the end of the day, the 

new paid French-language dailies did little to change the situation. 

Their readership has revealed itself to have a similar profile to that of 

the daily newspapers dominated by the German language. Large parts 

of the market thus remained impenetrable to the products of the tra-

ditional press.

The situation finally changed with the advent of the free daily news-

papers. October 2007 saw the launch of the first L’Essentiel, a French-

language paper published by a joint venture between Luxembourg 

publisher Editpress and Tamedia, publisher since 1999 of the free Swiss 

20 Minuten. At the end of November 2007, a second free daily news-

paper was born with Point 24. The French-language edition was com-

plemented in 2009 by a German-language and in 2011 by a Portuguese-

language edition. Publication of the three editions of Point 24 ceased 

at the end of 2012.

The competition on the market turns out to be less fierce than the 

number of publications might suggest. The daily Catholic newspaper 

Luxemburger Wort, founded in 1848 and thus one of the oldest news-

papers in Europe, dominates the market with a daily distribution of 

around 69,000 copies in 2011 and a market penetration of 43.2%. Boast-

ing the country’s largest editorial press office, it is a very comprehensive 

daily newspaper characterised by a particularly sober style.

Tageblatt, a newspaper with a socialist leaning that was founded 

in 1913, has a daily distribution of around 18,000 copies and a market  

penetration of 13.3%, especially in the south of the country. The wording 

of its headlines is a touch more outspoken and it has more commentaries.

The liberal daily newspaper Lëtzebuerger Journal, founded in 1948, 

has a market penetration of 2.4%. 

The smallest of the Luxembourg daily newspapers, the communist 

Zeitung vum Lëtzebuerger Vollek, has been published since 1946 and 

today is read by 0.7% of the population.

While the first three newspapers are published daily except on Sun-

days, the latter is distributed neither on a Sunday nor on a Monday. 

While they are all multilingual, these four traditional daily newspapers  

of the Grand Duchy have one thing in common: most of their articles  

are in German.

French-language daily newspapers and free press
The beginning of the third millennium, when the written press was 

said to be taking a back seat to the Internet, was actually characterised 

by the launch of an unprecedented number of new daily newspapers. 

During the autumn of 2001, two daily French-language newspapers 

were launched in direct competition and within three weeks of one an-

© SIP/Charles Caratini



About… the Media in Luxembourg

 Information and Press Service of the Luxembourg Government | www.gouvernement.lu | www.luxembourg.lu

About… the Media in Luxembourg

Information and Press Service of the Luxembourg Government | www.gouvernement.lu | www.luxembourg.lu

|5

In 2011, L’Essentiel had a daily print run of 100,000 copies and was 

being read by 30% of the resident population, a figure to which must 

be added the cross-border commuters captured by the free newspaper. 

Resorting to popular press techniques more than the traditional news-

papers, L’Essentiel is thus an undeniable success.

The weekly and periodical press

The weekly press consists, on the one hand, of weekly general-interest 

newspapers and, on the other hand, of family magazines fulfilling a par-

ticular requirement of the Luxembourg public: a weekly television guide 

attaching equal importance to both German-language and French- 

language channels.

The oldest weekly source of general information is called D’Lëtze-
buerger Land (market penetration of 3.4%), a newspaper known for 

its analysis and commentary, founded in 1954 by backers from the 

economic arena. In a particularly partisan press landscape, the news-

paper’s main appeal consists in its political independence.

The weekly newspaper Woxx (market penetration of 1.1%), dealing 

in particular with political and society-related issues while devoting an 

entire supplement to the cultural diary, was launched in 1988 by players 

of the ecologic and alternative circles under the name of Grénge Spoun.

The satirical newspaper De Feierkrop, launched in 1993 after having 

been in circulation since 1984 as a weekly supplement to Zeitung vum 
Lëtzebuerger Vollek, is known for its irreverent style and has a market 

penetration of 8.5%.

In 1997, Le Jeudi was the first weekly newspaper to be published 

exclusively in French and is aimed primarily at a readership that has  

little interest in the Luxembourg daily newspapers. It is read by 7% of the 

population.

The first newspaper to target the country’s large Portuguese com- 

munity, Contacto, has been in circulation since 1970. The monthly-

turned-weekly newspaper has a market penetration of 11.9%. Since 1999,  

Contacto has a competitor in the bi-monthly Correio, which reaches 2.5% 

of the population. Since February 2011, both newspapers have had to 

contend with the Portuguese edition of the free Point 24, which is dis-

tributed twice a week.

Luxembourg has for a long time been home to a weekly English-

language newspaper servicing the country’s resident Anglophone com- 

munity. Launched in 1981, Luxembourg News Digest was replaced in 2003 

by a magazine called 352, after Luxembourg’s international telephone 

code, which was published until June 2011. Since then, English-language 

news has migrated to the monthly Delano. 

Founded in 1945, the illustrated family magazine Revue now also fea-

tures Télérevue, a television guide insert. Since 1978, Revue has been 

rivalled by Télécran, which right from the start marketed itself as more 

of a television guide magazine, but complemented by topical articles. 

These two publications are the most sold weekly magazines in Lux-

embourg, with Télécran’s 33,000 copies being read by 28.5% of the 

population, and Revue’s almost 19,000 copies by 20.6%.

The abundance of national newspapers and magazines on offer is 

further enhanced by a broad range of monthly publications and other 

© SIP/Nicolas Bouvy © SIP/Nicolas Bouvy



About… the Media in Luxembourg

 Information and Press Service of the Luxembourg Government | www.gouvernement.lu | www.luxembourg.lu

|6 About… the Media in Luxembourg

Information and Press Service of the Luxembourg Government | www.gouvernement.lu | www.luxembourg.lu

Luxembourg’s linguistic situation is characterised by the legal recognition 

and practice of three languages – Lëtzebuergesch, French and German – 

alongside other languages spoken by a multicultural population. In contrast 

to countries such as Belgium or Switzerland, however, the use of these 

three languages does not vary from one region to another. The population 

is in fact largely polyglot.

This particular feature is also reflected in Luxembourg’s press. In the written 

press, except for the exclusively French-language publications, it is thus 

common to find, side by side and on one and the same page, articles in both 

German and French. Translations are not provided, it being assumed that 

the reader can understand both languages. The most used language in the 

written press, however, remains German, while articles in Lëtzebuergesch 

are the exception.

Multilingualism inevitably also influences the consumption of audiovisual 

media, with television in first place. Thanks to cable television, ever since 

the 1970s Luxembourg people have had the choice of more than ten public 

television channels as a result of receiving those from the three neighbouring 

countries. Today, more than 80 channels are available. The French channel 

TF1 is watched by 16% of the population on a daily basis. The German chan-

nels, however, remain by and large the most popular, led by ARD (15%), 

RTL Television (14.8%) and Pro 7 (13.2%). The Belgian channels attract fewer 

viewers with 3.1% of the population watching RTL-TVI and 2.6% tuning 

in to La Une (RTBF). 

—
Multilingualism 

in the media
—



About… the Media in Luxembourg

 Information and Press Service of the Luxembourg Government | www.gouvernement.lu | www.luxembourg.lu

About… the Media in Luxembourg

Information and Press Service of the Luxembourg Government | www.gouvernement.lu | www.luxembourg.lu

|7

specialised periodicals covering a wide variety of interests. In addition 

to commercial publications, periodicals published by organisations 

and associations can also record significant circulation figures. Of note 

among the monthly publications covering political and cultural sub-

jects is the magazine Forum, launched in 1976 by progressive Christian 

circles and these days defining itself as an “authors’ magazine”. The 

monthly economic and financial publication Paperjam has been published 

since 2000 by publishing house Maison moderne. Distributed primarily 

through direct mailing, this magazine has a market penetration of 8.9% of 

the population.

The audiovisual media

As elsewhere in Europe, Luxembourg’s audiovisual landscape was for 

a long time characterised by a situation of monopoly. In contrast to that 

of neighbouring countries, however, this was not a public, but a private 

monopoly. This situation emerged at the end of the 1920s and lasted, 

at least from a legal point of view, until 1991, when a law authorised the 

liberalisation of the airwaves.

Radio
The first radio broadcasts were produced in Luxembourg in 1924. 

In 1930, French investors discovered the charms of Luxembourg and 

planned to build a transmitter from which to broadcast commercial  

radio programmes to France. The Compagnie luxembourgeoise de ra- 

diodiffusion, known today as RTL Group, was thus launched in 1931. From 

1933 onwards, it was broadcasting programmes in French, German and 

English on long wave. 

The first programmes in Lëtzebuergesch (the national language) 

were produced in 1951 and broadcast along with other programmes on  

medium wave. RTL Radio Lëtzebuerg was launched as a radio station in 

its own right on 19 September 1959, as a result of the development of 

existing programmes and broadcasts being transferred to the FM band 

of 92.5 MHz. Now broadcasting 24 hours a day, RTL’s general-interest 

programme, broadcast in Lëtzebuergesch, remains to this day the most 

popular radio station in the Grand Duchy with a daily average audience 

rating of 43%.

The monopoly of RTL on the Luxembourg market, guaranteed by  

exclusive concession agreements, lasted until 1991, when new legislation 

opened up frequencies to the competition. This was in fact a reaction 

to an already established situation. Pirate stations had been multiplying 

since the 1980s, some of them achieving real commercial success. The 

new legislation, however, reshuffled the cards.

It was not until 1993 that a public radio, the sociocultural Radio 100,7, 

saw the light of day in Luxembourg. Its diverse range of programmes  

incorporates elements of a radio driven by supply rather than demand 

and it is listened to by 4.8% of the population.

Eldoradio, DNR, Radio Ara and Radio Latina are officially network  

frequency stations, even if their ambitions are undeniably national. To 

cover the country’s entire territory, they have to broadcast over several 

FM frequencies. In particular music station Eldoradio (audience rating  

of 19.8%) but also DNR (audience rating of 9.6%) target an audience 

younger than that of RTL. Radio Ara defines itself as a “free and alterna-

tive radio station” and broadcasts programmes in a significant number 

© SIP/Charles Caratini



About… the Media in Luxembourg

 Information and Press Service of the Luxembourg Government | www.gouvernement.lu | www.luxembourg.lu

|8 About… the Media in Luxembourg

Information and Press Service of the Luxembourg Government | www.gouvernement.lu | www.luxembourg.lu

of different languages. It does not, in contrast to the others, harbour any 

real commercial ambitions. Its programmes, often broadcast in conjunc-

tion with association circles, reach 1.8% of the population. Radio Latina 

addresses its primarily Portuguese-language programmes in particular  

to the Latin communities residing in Luxembourg. It reaches 4.4% of  

the population.

The 1991 legislation also saw the establishment of local non- 

commercial radio stations.

Television
Like radio, television was for a long time restricted to one broadcast-

ing house, RTL, which produced its first programmes in 1955. For 20 

years, Lëtzebuergesch-language television was limited to one or two 

hours of television broadcast on Sunday afternoons. Launched in 1969, 

the “Hei Elei, Kuck Elei” programme gave way in 1991 to a daily one-hour 

broadcast. This development took place following a governmental ruling, 

a decision that in practice translated into a public subsidy to the benefit 

of the broadcasting producers. 

Nowadays, RTL Télé Lëtzebuerg produces a daily two-hour pro- 

gramme that is repeated at intervals throughout the evening and 

complemented during the day by tele-shopping programmes or else  

children’s programmes produced by other RTL Group subsidiaries. The 

flagship programme is a 30-minute news bulletin. Its special feature is 

that, during the repeats, it is accompanied by German or French subti-

tles. The French-language news is complemented by a “5 minutes” fea- 

ture providing a summary of the news bulletin. The programme also in-

cludes broadcasts featuring information and entertainment reports as 

well as television debates. The channel only rarely screens TV dramas, but 

regularly televises live national and international sporting events. Ap-

proximately 28.6% of the population tunes into the programme each day. 

A second channel, known as Den 2. RTL, has an audience rating of 2.9% 

and mostly runs repeats of the same programmes at staggered intervals.

Several other television projects have been launched in Luxembourg 

since the 1990s. Nordliicht TV proves that, even on a small territory, it 

is feasible to bank on a regional audience. It has been broadcasting a 

weekly one-hour programme dedicated to the north of Luxembourg 

since 1996 and reaches 5.2% of the population.

Uelzechtkanal is a programme aired by students from the Lycée 

des garçons of Esch-sur-Alzette. The one-hour monthly programme  

has been broadcast on cable networks since 1996 and has a weekly  

audience rating of 3.2%.

Dok, den oppene Kanal, watched by 0.5% of the population, is a 

broadcasting platform project launched in 2004. The objective is to allow 

independent producers as well as associations or other clubs to broad-

cast programmes for an affordable fee.

It must also be mentioned that since late 2001, the parliamentary  

debates of Luxembourg’s Parliament (Chamber of Deputies) are broad-

cast live (and subsequently repeated) on a channel created for this  

purpose. These transmissions, which are also translated into sign lan-

guage, are supplemented by a weekly programme summarising the  

pertinent facts of the week’s parliamentary news. The market penetration 

of Chamber TV is 3.7%.

© RTL



About… the Media in Luxembourg

 Information and Press Service of the Luxembourg Government | www.gouvernement.lu | www.luxembourg.lu

About… the Media in Luxembourg

Information and Press Service of the Luxembourg Government | www.gouvernement.lu | www.luxembourg.lu

|9

The main media groups

The diversity of the media on offer in Luxembourg risks overshad-

owing the fact that the economic reality behind it is that of a duopoly  

on the side of the written press, and that of a dominance of one player, 

RTL Group, on the audiovisual side.

Thus Saint-Paul Luxembourg, which has its headquarters in the capital 

Luxembourg, is the publisher of the main daily newspaper Luxemburger 
Wort – and previously also of La Voix and Point 24 – and several success-

ful weekly magazines (Télécran and Contacto). The group is also the main 

operator of radio stations DNR and Radio Latina.

Editpress Luxembourg, located in Esch-sur-Alzette, pretty much mirrors 

the above. It publishes two daily newspapers, Tageblatt and Le Quotidien 

(in joint venture with Le Républicain lorrain), the free L’Essentiel (in joint 

venture with Tamedia), the weekly Le Jeudi, the magazine Revue (80% 

stake), the bi-monthly Portuguese-language Correio and the free weekly 

Lux-Post (market penetration of 22%, published in joint venture with the 

Belgian group Rossel). The group also has a stake in Eldoradio. Further-

more, in autumn 2011, the publisher of the Lëtzebuerger Journal trans-

ferred the liberal daily’s commercial activities, including its advertising sales 

division, to Editpress, thereby acquiring 8% of the group’s share capital.

The competition between the two groups is at least as strong on 

an ideological level as on a commercial one. The main shareholder of 

Saint-Paul Luxembourg, for instance, is the archdiocese of Luxembourg, 

and this in a country in which both the leading political party (CSV) and 

the second most important trade union (LCGB) define themselves as 

Christian. The majority capital of Editpress Luxembourg is held by the 

country’s leading trade union confederation (OGBL), which is generally  

believed to have socialist leanings and is close to the country’s second 

most important political party (LSAP). 

On a commercial level, the weight of Saint-Paul Luxembourg remains 

greater, with control over the country’s leading paid daily newspaper 

and its leading paid weekly publication. Nevertheless, in recent years 

Editpress has been reaping the benefits of the incontestable success of 

L’Essentiel, Luxembourg’s leading free daily newspaper.

RTL Group, the country’s third significant player, with an annual turn-

over of more than 5 billion euro, undeniably plays in first division. Founded 

by French capital and for a long time controlled by Belgian and Canadian 

investors, today over 90% of RTL Group is owned by Bertelsmann, the 

German media giant. RTL operates Luxembourg’s leading radio and  

television channels. The latter also have a mission of public service to 

fulfil, defined in detailed terms and conditions included in a concession 

agreement linking RTL with the Luxembourg State. The group further-

more has an indirect stake in Eldoradio.

—

© RTL



About… the Media in Luxembourg

 Information and Press Service of the Luxembourg Government | www.gouvernement.lu | www.luxembourg.lu

|10 About… the Media in Luxembourg

Information and Press Service of the Luxembourg Government | www.gouvernement.lu | www.luxembourg.lu

The advent of the Internet has dramatically changed 

information seeking habits. In particular the wealth 

of information supplied free of charge has called into 

question the business models of many traditional 

media, while also providing opportunities for others. 

Luxembourg is no exception to this development.

The majority of Luxembourg’s media outlets set up their 

own websites from the late 1990s onwards. Some merely 

provide information on the content of their latest edition. 

Others, like the RTL site (www.rtl.lu) or that of L’Essentiel 
(www.lessentiel.lu), showcase almost their entire tradi-

tional content on the Internet. Others still, such as the 

monthly business magazine Paperjam (www.paperjam.lu), 

use their websites and e-mail distribution lists to com-

pete with media that observe a daily distribution rhythm. 

The Internet has thus introduced competition among 

almost all the media that not long ago used to focus 

on specific markets. The web is in particular a platform 

of direct confrontation between the press products 

and the audiovisual media.

The main sites providing news in real time are www.rtl.lu, 

www.wort.lu and www.lessentiel.lu. All three provide 

continuous updates throughout the day. www.rtl.lu 

provides transcripts in Lëtzebuergesch of all the national 

and international news broadcast in the spoken news-

casts of RTL Radio Lëtzebuerg and RTL Télé Lëtzebuerg. 

A condensed version of the news in French is available 

via the RTL site. The offer is complemented by live 

or deferred coverage of the programmes. A streaming 

service is also provided by all the radio stations. 

—
Online Media

—

www.wort.lu comes in three versions: German, French 

and English. The content comes from its own editorial 

office as well as the printed version of Luxemburger Wort. 
On top of this, the site features news videos produced 

specifically for the site. 

www.lessentiel.lu displays the entire content of the 

printed version of the daily newspaper L’Essentiel 
as and when articles are published. Since it is a free 

newspaper, the site profits from the absence of 

cannibalisation risks that a paid newspaper runs.

Other sites have the advantage of providing access to 

substantial archives. This is the case in particular for the 

site of the weekly D’Lëtzebuerger Land (www.land.lu, 

subject index), the monthly business magazine Paperjam 

(www.paperjam.lu, complete archives) and the monthly 

political information publication Forum (www.forum.lu, 

complete archives).

The main Luxembourg newspapers can also be accessed 

in electronic format. Digital versions of Luxemburger 
Wort, Tageblatt, Le Quotidien and Le Jeudi can all be 

downloaded for a fee from their respective sites. The 

electronic version of L’Essentiel is of course free of 

charge. Specific applications also exist for mobile com-

munication devices, from mobile phones to computer 

tablets.



About… the Media in Luxembourg

 Information and Press Service of the Luxembourg Government | www.gouvernement.lu | www.luxembourg.lu

About… the Media in Luxembourg

Information and Press Service of the Luxembourg Government | www.gouvernement.lu | www.luxembourg.lu

|11

1848 will forever go down as a landmark year in the history of Luxem-

bourg’s media. Nine years following the independence of Luxembourg, 

censorship was abolished and a new Constitution, inspired by the liberal 

Belgian model, declared freedom of the press. Four newspapers were 

founded the very same year, of which Luxemburger Wort is the only one 

still in circulation.

Despite amendments, the basic text of article 24 of the Luxembourg 

Constitution remains unchanged to this day: “Freedom of speech in all 

matters and freedom of the press are guaranteed, except the repression 

of offences committed in the exercise of these freedoms. – No censorship 

may ever be introduced.” (unofficial translation)

Freedom of expression and of the press

The fundamental principle of freedom of the press was endorsed 

from 1869 by a law on the press and the offences committed via different 

means of publication. Despite being considered particularly restrictive 

and repressive, the legislation remained in force without any revision until 

2004. In practice, however, it became almost impossible to enforce. As a 

result, trials involving the press gradually shifted from the criminal courts 

to the civil courts. The fact was that the existing case law struggled to im-

plement the overly general articles regarding civil liability to the specific 

situation of the press and in particular to incorporate the case law of the 

European Court of Human Rights, as demonstrated by several condem-

nations pronounced against Luxembourg by Strasbourg.

The amended law of 8 June 2004 on the freedom of expression in 

the media finally provided the Luxembourg media, press and audiovisual 

sector with a modern and appropriate legal framework. New elements 

include in particular the protection of journalistic sources. The law also 

regulates the protection of privacy, the relationship between journalists 

and publishers, as well as the responsibility of journalists and the right 

of reply.

Legislative and regulatory context

Self-regulation of the media

In addition to the legislation regarding the freedom of expression, Lux-

embourg has opted for a regime of self-regulation of the media. Following 

the example of numerous other European countries, the Grand Duchy thus 

established a Conseil de presse (Press Council) composed of journalists 

and publishers. Both groups also have their own respective associations.

Conseil de presse
The creation of the Conseil de presse (Press Council) in 1979 was  

directly related to the recognition and protection of the professional title 

of journalist. As a joint body composed of journalists and publishers, the 

primary mission of the Conseil de presse is the issuing and revoking of 

press passes. Its members are appointed by grand-ducal decree on the 

proposal of the respective professional circles.

In 2004, the missions of the Conseil de presse were broadened to  

include self-regulation of the media sector. A code of conduct was thus 

established, outlining the rights and duties of both journalists and pub-

lishers. A Commission des plaintes (Complaints Commission), chaired 

by a jurist, who is not a member of the Conseil de presse, was also  

created. It is responsible for handling and reviewing complaints from  

private individuals about the editorial content published in the written 

press or broadcast in the audiovisual media.

The Conseil de presse could henceforth be consulted by the govern-

ment to advise on issues relating to the freedom of expression in the me-

dia. Similarly, it can issue recommendations and guidelines concerning 

the work of journalists and publishers. Its role in the continuing education 

of journalists has also taken on an increased importance.



About… the Media in Luxembourg

 Information and Press Service of the Luxembourg Government | www.gouvernement.lu | www.luxembourg.lu

|12 About… the Media in Luxembourg

Information and Press Service of the Luxembourg Government | www.gouvernement.lu | www.luxembourg.lu

Associations of journalists and publishers
The Association luxembourgeoise des journalistes (ALJ) (Luxem-

bourg Association of Journalists) was founded in 1925. Until the creation 

of the Conseil de presse, it was the ALJ’s responsibility to allocate press 

passes, which were then issued by the Service information et presse du 

gouvernement (Information and Press Service of the Government). In  

recent decades, the country’s journalist associations have drawn atten-

tion to themselves in particular due to their tendency to split. This led to 

the foundation in 1977 of the Union des journalistes Luxembourg (Jour-

nalists’ Union Luxembourg). An additional split of the ALJ in 2004 led to 

the creation of the Syndicat des journalistes – Luxembourg (Journalists’ 

Trade Union – Luxembourg). All three associations continue to co-exist.

The main association of publishers is the Association luxembourgeoise 

des éditeurs de journaux (Luxembourg Association of Newspapers’  

Publishers), which represents the country’s four main publishing houses.

Press aid

To ensure a certain diversity of the press in spite of a restricted market, 

new legislation introduced a public aid scheme for the press in 1976. The 

scheme was further specified in 1998 by a law on the promotion of the 

written press. 

Press subsidies consist of a basic amount, identical for all newspapers, 

and of a proportional amount, calculated on the basis of the number of 

pages published. These subsidies are substantial. The main daily papers, 

which are at the same time the bigger ones, are allocated an amount 

exceeding one million euro a year. The smaller publications, however, 

are those for which press subsidies represent the most important part 

of their revenue. The global budget for press subsidies exceeds seven 

million euro. 

The eligibility criteria for press subsidies are manifold. They apply only 

to daily and weekly general-interest newspapers that are published in 

Luxembourg. They must be distributed nationwide and feature primarily 

the country’s languages, i.e. Lëtzebuergesch, French and German. Free 

publications are excluded. Eligible bodies must employ an editorial team 

of at least five full-time professional journalists. 

The allocation of press subsidies is managed by a commission insti-

tuted by the law on the promotion of the written press. Ten publications 

benefit from subsidies: the five daily newspapers, three weekly news- 

papers and two weekly magazines. The press also enjoys preferential VAT 

and postal rates.

The demise of La Voix du Luxembourg in 2011 was the first time a 

newspaper benefiting from press subsidies was discontinued since press 

aid was first introduced in 1976.

Audiovisual media legislation

It was not until 1991 that Luxembourg created a law regulating elec-

tronic media. The new legislation was a reaction to the development of 

an already existing situation and in particular to the emergence of pirate 

radio stations, and included the transposition of the first European “tele-

vision without borders” directive adopted two years earlier.

The most significant impact of the new law was felt on the radiophonic 

landscape. The de facto monopoly of RTL on Luxembourg’s airwaves was 

abolished after more than 60 years, and new national, regional and lo-

cal radio stations were given the green light. The new legislation, how-

ever, also had an impact on television, as well as on broadcasting via 

technical means other than Hertzian waves, such as cable and satellite  

broadcasting.

© Bizart



About… the Media in Luxembourg

 Information and Press Service of the Luxembourg Government | www.gouvernement.lu | www.luxembourg.lu

About… the Media in Luxembourg

Information and Press Service of the Luxembourg Government | www.gouvernement.lu | www.luxembourg.lu

|13

© SIP/Nicolas Bouvy



About… the Media in Luxembourg

 Information and Press Service of the Luxembourg Government | www.gouvernement.lu | www.luxembourg.lu

|14 About… the Media in Luxembourg

Information and Press Service of the Luxembourg Government | www.gouvernement.lu | www.luxembourg.lu

With the opening up of the audiovisual media sector, the conditions 

for its monitoring were also specified with the creation of the Commis-

sion indépendante de la radiodiffusion (Independent Radio Broadcasting 

Commission), the Conseil national des programmes (National Program-

ming Council) and the Commission consultative des médias (Advisory 

Media Commission).

This system can seem like an exaggeration for a small country. Luxem-

bourg, however, has a long tradition of broadcasting radio programmes 

and, more recently, television programmes, which are destined for other 

markets. The Grand Duchy is thus home to a significant number of pro-

grammes, other than just the ones in Lëtzebuergesch, that benefit from a 

broadcasting licence and are aimed at other European countries. In ad-

dition, one of the world’s largest satellite operators, SES, which operates 

notably the Astra satellite, has had its headquarters in Luxembourg ever 

since its creation in the early 1980s.

Commission indépendante de la radiodiffusion
The primary mission of the Commission indépendante de la radiodif-

fusion (Independent Radio Broadcasting Commission), which is chaired 

by a magistrate, consists in the issuing and revoking of broadcasting 

licences of radio transmitting networks and local radio stations. It also 

advises the government on the authorisation of other programmes, radio 

broadcast or not, and this includes in particular television channels.

Conseil national des programmes
Once programmes have been licensed, the Conseil national des pro-

grammes (National Programming Council) is responsible for monitoring 

their content. It consists of a maximum of 25 members, who represent 

civil society as well as political parties, trade unions and denominations.

Commission consultative des médias
The Commission consultative des médias (Advisory Media Com-

mission) consists of key representatives from the media sector in Lux-

embourg. It acts in an advisory capacity to the minister responsible for  

media, handling matters of media policy.

Service des médias et des communications
The 1991 media law also enabled an already existing situation to be 

legally formalised with the creation of the Service des médias et des  

communications (Media and Communications Service) within the Ministry 

of State.

Under the authority of the Ministry of State and therefore the presi-

dency of the government, the Service des médias et des communications 

handles matters of media policy, as well as matters relating to telecom-

munications policy.

In this context, two other institutions must be mentioned, whose role 

in the Luxembourg media landscape should not be underestimated: the 

Bibliothèque nationale (National Library) and the Centre national audio-

visuel (CNA) (National Audiovisual Centre). Thanks to a legal deposit sys-

tem, the Bibliothèque nationale practises a systematic archiving of all press 

items published in Luxembourg. Furthermore, an agreement concluded 

between the Ministry of Culture and RTL entrusts the CNA with the entire 

film, video and sound archives of the Luxembourg television channel.

—

© RTL



About… the Media in Luxembourg

 Information and Press Service of the Luxembourg Government | www.gouvernement.lu | www.luxembourg.lu

About… the Media in Luxembourg

Information and Press Service of the Luxembourg Government | www.gouvernement.lu | www.luxembourg.lu

|15

Luxembourg’s media landscape is characterised by great dynamism, 

as well as numerous unique features. 

The economic constraints linked to the small size of the market consti-

tute a determining key factor. While there may be many editorial offices, 

these are often disadvantaged by their small size. Journalists are mostly 

generalists with very little opportunity to specialise. In the absence of a 

national press agency, editorial offices spend their time covering mainly 

the same events as their competitors.

Another unique feature of the Luxembourg press is its partisan char-

acter. The main publications are all known to be close to a political move-

ment. Zeitung vum Lëtzebuerger Vollek is even owned by the communist 

party KPL. While the partisan tone is gradually becoming less obvious in 

the editorial content, it nonetheless is not completely incontestable. This 

closeness to a party, however, has often proved to be incompatible with 

more commercial objectives. Upon launching its new concept in 2012, 

the liberal daily Lëtzebuerger Journal explicitly announced its desire 

to distance itself from its partisan image. It should also be noted that  

Luxembourg has never known the phenomenon of media groups owned 

by family capital or controlled by industrial capital.

 

Luxembourg’s press is not immune to the widespread phenomenon 

of a decline in readership. Thanks to the high number of subscriptions, 

however, this drop in readership is more gradual. Nevertheless, the fact 

remains that, confronted with changing habits, the Internet and free 

newspapers, the majority of paid newspapers and magazines are seeing 

a decline in readership year after year. On the face of it, however, local 

newspapers appear to be successfully defending themselves against the 

competition from neighbouring countries. Nonetheless, this statement 

applies only to general-interest publications. When it comes to special-

interest publications, in particular magazines, the Luxembourg public 

generally turns to the foreign press.

The situation of the Luxembourg media once again confirms that 

readers, listeners and viewers alike are first and foremost interested in 

what is close to home. For the press in the Grand Duchy, this is a guar-

antee of survival, notwithstanding the presence just across its borders of 

media groups playing in a completely different economic league. While 

it protects the Luxembourg media, this situation at the same time inhibits 

its expansion.

—

Conclusion



About… the Media in Luxembourg

 Information and Press Service of the Luxembourg Government | www.gouvernement.lu | www.luxembourg.lu

|16

Main press titles

* The majority of articles are published in the language indicated, but some may be written in a different 

	 language within the same issue.

					   

Year of creation Dominant languages Internet site

Paid daily newspapers

– Luxemburger Wort 1848 German, French* www.wort.lu

– Tageblatt 1913 German, French* www.tageblatt.lu

– Le Quotidien 2001 French www.lequotidien.lu 

– Lëtzebuerger Journal 1948 German, French* www.journal.lu

– Zeitung vum Lëtzebuerger

   Vollek 1946 German* www.zlv.lu

Free daily newspaper

– L’Essentiel 2007 French www.lessentiel.lu 

Paid weekly publications

– Télécran 1978 German www.telecran.lu

– Revue 1945 German www.revue.lu

– Contacto 1970 Portuguese www.jornal-contacto.lu

– De Feierkrop 1993 German, French* www.feierkrop.lu 

– Le Jeudi 1997 French www.lejeudi.lu 

– D’Lëtzebuerger Land 1954 German, French* www.land.lu 

– Woxx 1988 German, French* www.woxx.lu 

Free weekly publication

– Lux-Post 1968 German, French www.lux-post.lu 

Bi-monthly publication

– Correio 1999 Portuguese www.correio.lu

Monthly publications

– Paperjam 2000 French* www.paperjam.lu

– Delano 2011 English www.delano.lu

– Forum 1976 German, French* www.forum.lu

©
 2

01
1 

th
an

aw
at

 t
hi

as
iri

p
he

t

Main audiovisual players

YEAR OF CREATION DOMINANT LANGUAGES INTERNET SITE

radio

– rtL radio Lëtzebuerg 1959 Lëtzebuergesch www.rtl.lu 

– eldoradio 1992 Lëtzebuergesch www.eldo.lu

– dnr 1992 Lëtzebuergesch www.dnr.lu 
– radio 100,7 1993 Lëtzebuergesch www.100komma7.lu 
– radio Latina 1992 Portuguese* www.radiolatina.lu 

– radio ara 1992 english* www.radioara.lu 

teleVision

– rtL télé Lëtzebuerg 1955 Lëtzebuergesch www.rtl.lu

– den 2ten rtL 2004 Lëtzebuergesch www.rtl.lu

– nordliicht tV 1997 Lëtzebuergesch www.nordliicht.lu 
– uelzechtkanal 1996 Lëtzebuergesch www.uelzechtkanal.lu 
– dok 2004 Lëtzebuergesch www.dok.lu 

– chamber tV 2001 Lëtzebuergesch www.chd.lu 

* the majority of programmes are broadcast in the language indicated, but some may also be broadcast 

in other languages.



About… the Media in Luxembourg

 Information and Press Service of the Luxembourg Government | www.gouvernement.lu | www.luxembourg.lu

* The majority of articles are published in the language indicated, but some may be written in a different 

	 language within the same issue.

					   

Year of creation Dominant languages Internet site

Paid daily newspapers

– Luxemburger Wort 1848 German, French* www.wort.lu

– Tageblatt 1913 German, French* www.tageblatt.lu

– Le Quotidien 2001 French www.lequotidien.lu 

– Lëtzebuerger Journal 1948 German, French* www.journal.lu

– Zeitung vum Lëtzebuerger

   Vollek 1946 German* www.zlv.lu

Free daily newspaper

– L’Essentiel 2007 French www.lessentiel.lu 

Paid weekly publications

– Télécran 1978 German www.telecran.lu

– Revue 1945 German www.revue.lu

– Contacto 1970 Portuguese www.jornal-contacto.lu

– De Feierkrop 1993 German, French* www.feierkrop.lu 

– Le Jeudi 1997 French www.lejeudi.lu 

– D’Lëtzebuerger Land 1954 German, French* www.land.lu 

– Woxx 1988 German, French* www.woxx.lu 

Free weekly publication

– Lux-Post 1968 German, French www.lux-post.lu 

Bi-monthly publication

– Correio 1999 Portuguese www.correio.lu

Monthly publications

– Paperjam 2000 French* www.paperjam.lu

– Delano 2011 English www.delano.lu

– Forum 1976 German, French* www.forum.lu

©
 2

01
1 

th
an

aw
at

 t
hi

as
iri

p
he

t

Main audiovisual players

YEAR OF CREATION DOMINANT LANGUAGES INTERNET SITE

radio

– rtL radio Lëtzebuerg 1959 Lëtzebuergesch www.rtl.lu 

– eldoradio 1992 Lëtzebuergesch www.eldo.lu

– dnr 1992 Lëtzebuergesch www.dnr.lu 
– radio 100,7 1993 Lëtzebuergesch www.100komma7.lu 
– radio Latina 1992 Portuguese* www.radiolatina.lu 

– radio ara 1992 english* www.radioara.lu 

teleVision

– rtL télé Lëtzebuerg 1955 Lëtzebuergesch www.rtl.lu

– den 2ten rtL 2004 Lëtzebuergesch www.rtl.lu

– nordliicht tV 1997 Lëtzebuergesch www.nordliicht.lu 
– uelzechtkanal 1996 Lëtzebuergesch www.uelzechtkanal.lu 
– dok 2004 Lëtzebuergesch www.dok.lu 

– chamber tV 2001 Lëtzebuergesch www.chd.lu 

* the majority of programmes are broadcast in the language indicated, but some may also be broadcast 

in other languages.



About… the Media in Luxembourg

 Information and Press Service of the Luxembourg Government | www.gouvernement.lu | www.luxembourg.lu

|16

publisher
Information and Press Service 
of the Luxembourg Government,
Publishing Department

translator
Claire Weyland

layout
lola

printing
Imprimerie exe

33, bd Roosevelt
L-2450 Luxembourg
Tel.: (+352) 247-82181
Fax: (+352) 47 02 85
edition@sip.etat.lu
www.gouvernement.lu
www.luxembourg.lu

 

ISBN 978-2-87999-229-7 January 2013

Bibliography and sources

– centre d’information sur les médias, authentifi cation des tirages et diffusions de la presse, 2011 fi gures, 

 brussels (www.cim.be).

– Débat d’orientation sur le bilan de la loi du 27 juillet 1991 sur les médias électroniques, rapport de la commission  

 des media et des communications, chambre des députés (document parlementaire n° 4850), Luxembourg, 

 June 2002.

– D’Lëtzebuerger Land, “médias” folder on www.land.lu

– Étude TNS ILRES Plurimedia Luxembourg 2010/2011, Luxembourg, July 2011.

– heLLinghausen, georges, 150 Jahre Luxemburger Wort, Selbstverständnis und Identität einer Zeitung, 
 1973-1998, Éditions saint-Paul, Luxembourg, 1998.

– hiLgert, romain, Les journaux au Luxembourg 1704-2004, service information et presse, Luxembourg, 2004.

– “La presse quotidienne gratuite au Luxembourg. Vers un renouveau générationnel et populaire de la presse ?”, 

 Les Cahiers du CEPS/Instead, no. 2012-01, cePs/instead, Luxembourg, march 2012.

– “Les pratiques culturelles et médiatiques au Luxembourg”, Les Cahiers du CEPS/Instead, no. 2011-16, 

 cePs/instead, Luxembourg, december 2011.

– scheFFen, Jean-Louis, “das Fernsehen von nebenan, die entstehung von télé-Luxembourg”, 

 in Lëtzebuerger Almanach vum Joerhonnert 1900-1999, Éditions guy binsfeld, Luxembourg, 1999.

– siWeck, Jean-Lou, “rtL télé Lëtzebuerg, comme une grande”, in Explorator, City Guide 2004 Luxembourg, 

 mke, Luxembourg, 2004.

– statec, statistics portal of the grand duchy of Luxembourg: www.statistiques.public.lu


	SIP_153073_des médias_ENG_web_BAT
	SIP_153073_des médias_ENG_WEB2_BAT.pdf

